Inspiratie: Are You Ready to Rock?




Het festivalseizoen is volop aan de gang, perfecte timing dus om eens retrospectief te gaan kijken naar de grootste concerten van de laatste jaren. Dit vooral met het werk van de grootste entertainment designers als focuspunt.

Lightscape Design, Ltd. en One Direction

One Direction, foto door Lightscape Design, Ltd.

In de late jaren ‘80 maakte lichtontwerper David Lee furore in het nachtclubleven, alwaar hij de lichtinstallaties zowel ontwierp als bediende. Zijn snel groeiende reputatie zorgde ervoor dat hij in het begin van de jaren ’90 reeds zijn eigen bedrijf op poten kon zetten; Lightscape Design, Ltd. Tegen 2012 was hij dan ook verantwoordelijk voor één van de grootste shows van dat jaar, zijnde het uitverkochte VS-debuut van One Direction in Madison Square Garden te New York.

Lee’s achtergrond in de dansmuziek diende als grootste inspiratiebron voor deze opdracht. Hij zorgde namelijk voor een pulserende synchronisatie van het licht met de upbeat nummers van de groep. Wetende dat Lee slechts drie weken ter beschikking had ter creatie van de lichtshow rond een 80‘x30’ videoscherm, is het bijzonder vast te stellen dat het optreden zonder enige storing werd afgewerkt. Dit bewijst Lee’s ervaren gebruik van Spotlight voor zijn designs. Zelf verwoordt ie het als volgt: “Vectorworks-software is cruciaal voor al mijn ontwerpen, van het initiële concept en de vroege schetsen tot de finale, gerenderde versie. Het helpt me om alle elementen van de show in te plannen en te ontwikkelen. Dit gaat van de positionering van de set en het decor tot het verzekeren van het feit dat het vrije zicht voor de toeschouwers niet belemmerd wordt.”

Lees hier meer over hoe One Direction in stijl werd ontvangen door Lee.

Nick Whitehouse en Justin Timberlake

Justin Timberlake, foto door Ralph Larmann

Nick Whitehouse heeft een mooie reputatie opgebouwd in de designwereld, zoals blijkt uit zijn werk met supersterren als Coldplay en Justin Timberlake. Na de samenwerking met laatstgenoemde tijdens diens FutureSex/LoveShow tournee, werkte Whitehouse opnieuw met Timberlake samen voor de Legends of the Summer tournee, hetgeen een samenwerking betrof tussen Timberlake en Jay-Z. Tijdens deze tour maakte hij gebruik van Vectorworks Spotlight’s nieuwe technieken voor decor- en lichtontwerp. Voorbeeld hiervan is de creatie van een ongelooflijke optische illusie waarbij het leek dat er openingen ontstonden in de achterzijde van het podium.

Whitehouse: “Ik start steeds met het tekenen van ruwe ideeën op papier, hetgeen ik nadien ingeef in Vectorworks Spotlight om na te gaan of alles klopt. De software heeft als grote meerwaarde dat je op die manier alles zo kan manoeuvreren dat het past binnen verschillende zalen.”

Hoe groots zijn effecten ook kunnen zijn, Whitehouse maakt er steeds prioriteit van om nauw samen te werken met de artiest in kwestie. Zodoende zal de uiteindelijke show volledig stroken met hun visie. ‘Less is more’ als designfilosofie stelt hem in de mogelijkheid om wonderbaarlijke ervaringen te creëren zonder af te leiden van de échte ster. Of zoals hij zelf toevoegt: “Als designers wedijveren om elke show de meest opvallende te zijn, zullen de ogen van het publiek snel uitgeput zijn. Je moet een stapje terug durven zetten en de artiest laten schitteren.”

Lees hier meer over het werk van Whitehouse.

Naked Eye Lighting en Morrissey

Morrissey

Max Conwell, lichtontwerper en oprichter van Naked Eye Lighting, begon zijn carrière in een periode van grote technologische veranderingen waaraan hij zich constant diende aan aan te passen. Zijn innovatieve designs wisten de aandacht te trekken van onder andere No Doubt, Incubus en vaste klant Morrissey.

Conwell: “Morrissey is sterk betrokken bij het visuele aspect van zijn shows. Elk design start dan ook met een face-to-facegesprek of contact via email, afhankelijk van waar hij zich bevindt.” Conwell maakt gebruik van de 3D modelleringsmogelijkheden van Vectorworks Spotlight zodat hij zijn klanten een preview kan geven van de show. Op die manier is de artiest betrokken bij elke stap van het designproces.

Verder gebruikt Conwell een hele rits aan nieuwe Spotlight features voor regie- en lichttechnieken. Zo koos hij tijdens zijn laatste samenwerking met Morrissey voor de Video Screen-tool om schermen en projectoren te gaan positioneren. Hierop werden dan videoclips afgespeeld voor en tijdens de show.

Meer lezen over de samenwerking tussen Conwell en Morrissey doe je hier.

PEDG en iHeartRadio Music Festival 2012

iHeartRadio Music Festival 2012

Weinig evenementen zijn visueel zo goed voorzien als het iHeartRadio Music Festival, een uitdaging die Doug ‘Spike’ Brant, Justin Collie en David Hunkins van Performance Environment Design Group LLC maar al te graag aangingen.

Brant: “Onze job bestond uit het ontwerpen van een enorm succesvol design. De organisatoren wouden het dit jaar namelijk beter maken dan vorig jaar. Exact wat we deden dus.”

Het festival, dat doorging in het MGM Grand te Las Vegas, bestond uit een podium dat op twee avonden bestegen zou worden door 22 sterartiesten. Het PEDG team had de aartsmoeilijke taak om in de logistiek te voorzien van elke show.

Volgens Brant was het gebruik van Vectorworks-software hiervoor de enige juiste keuze. “De moeilijke setting indachtig, was de kwaliteit van de tekeningen van groot belang. Het uitdokteren en oplossen van alle conflicten voor we in Las Vegas aankwamen was de sleutel tot succes, iets waarvoor Vectorworks enorm nuttig bleek te zijn.”

Lees hier meer over de uitdagingen en successen van PEDG.

Wil je zelf een audio-visuele rockster worden en nieuwe technieken leren zodat je akoestische-, audio- en video-ontwerpen kan integreren in je shows? Schrijf je dan in voor het webinar ‘Streamlining your Audio-Visual Workflow’ dat zal doorgaan op donderdag 8 september.

www.designexpress.eu © Design Express 2011 privacy tel BE 015 71 96 00 tel NL 0182 756 660