Inspiratie: student maakt geweldig ontwerp voor ergotherapeutisch centrum




Een eindverhandeling lijkt voor veel studenten een onheilspellende taak. Het is dan ook geen sinecure om een bepaald focuspunt te vinden. Niet zo voor Raphael Leonida die recent afstudeerde aan de DeMontfort Universiteit te Leicester. Raphael was zeer vastberaden over wat hij wilde ontwerpen: een ergotherapeutisch centrum.

Raphael Leonida, oorspronkelijk van Limassol, Cyprus, volgde zowel zijn bachelor- als masteropleidingen in het Verenigd Koninkrijk. Als eindverhandeling koos hij voor het ontwerpen van een ergotherapeutisch centrum. "Ik wilde een laatste schoolproject maken dat anderen zou helpen en mezelf zou uitdagen. Ik weet dat ergotherapeutische centra in Cyprus niet degelijk uitgerust zijn, dus het was een voor de hand liggende keuze voor mij."

Leonida's rendering van de hal

Alvorens het eigenlijke ontwerpen begon, wou Leonida weten welke praktische zaken zulk centrum behoeft, alsook hoe het geluk van de bewoners bevorderd kan worden. Zulke centra huisvesten meestal kinderen met een leeftijd tussen 6 en 12 jaar dus het was van belang om een warme en gastvrije omgeving te maken waarin kinderen zich comfortabel voelen. Daarbovenop wilde hij met zijn ontwerp de sociale- en ontwikkelingstherapieën van het centrum ondersteunen. Als eindproduct wou hij een ruimte creëren die enerzijds esthetisch verantwoord was en anderzijds ervoor zorgt dat kinderen doormiddel van therapie kunnen spelen, ontdekken en groeien.

"Één van de moeilijkste zaken aan een ontwerpproces is het 'ontwerpen voor mensen' op hetzelfde moment als het 'ontwerpen voor het ontwerp', aldus Leonida. "Het feit dat ik alle noden en behoeften in verband met de ruimte had opgelijst, hielp me enorm. Hierdoor kon ik al mijn ideeën overbrengen naar de gratis studentenversie van Vectorworks Studio."

Leonida's 2D-plan voor zijn project

"Mijn workflow start altijd met tekenen van enkele initiële ideeën in Vectorworks, waar ik vervolgens mijn 3D-model maak. Ik vind Vectorworks fantastisch aangezien ik tegelijkertijd kan ontwerpen in zowel 2D als 3D. Wanneer ik mijn 3D-ontwerp finaliseer is het o zo makkelijk om mijn plattegronden en doorsneden te creëren en dit bespaart me enorm veel tijd."

En of dat het duidelijk is dat Leonida zijn visie heeft doorgeduwd in zijn ontwerpen! Bekijk hieronder alvast enkele afbeeldingen.

Verschillende renderings voor de Zintuigelijke Integratie-Ruimtes

De Zintuigelijke Integratie-Ruimtes zijn ontworpen om kinderen te ondersteunen in het opslaan en verwerken van informatie geleerd uit zintuigelijke -en motorische vaardigheidsoefeningen. De gebogen muren geven de ruimte een bepaalde vloeibaarheid terwijl de verschillende niveau's van verhoogde trappen gebruikt kunnen worden als onderdeel van de therapie, of gewoon voor de kinderen om op te spelen.

Leonida's rendering voor de Leerkamer

Kinderen met leerproblemen of leerstoornissen kunnen de Leerkamer gebruiken voor educatieve spelmomenten. Bovendien zou deze ruimte ook gebruikt kunnen worden voor de zintuigelijke integratietherapie voor kinderen in een rolstoel.

Leonida's rendering van de Snoezelkamer

De Snoezelkamer is een geheel witte multi-zintuigelijke ruimte die getransformeerd kan worden doormiddel van gekleurd licht dat de kinderen allereerst op hun gemak moet stellen. Verder kan deze ruimte dienen ter activatie van verschillende zintuigen doormiddel van een combinatie van lichteffecten, kleuren, geluiden, muziek, geuren en nog veel meer.

Leonida's rendering van de Cafetaria

De Cafetaria is vooral gericht op de ouders. Het is zowel een plek om te ontspannen terwijl ze wachten op het einde van de therapie van hun kinderen als een plek waar ze steun bij elkaar kunnen vinden. De Cafetaria voorziet ook in een private hoek waar ouders kunnen werken aan hun computers.

Leonida's rendering van de Seminarieruimte

De Seminarieruimte zou in eerste instantie gebruikt worden voor groepstherapie-sessies voor de ouders. Het biedt een plek waar ze kunnen praten over hoe ze hun kinderen thuis verder kunnen bijstaan in hun ontwikkeling.

Leonida's rendering van de Consultatieruimte

In de Consultatieruimte kunnen ouders samenzitten met de therapeuten om de vooruitgang van hun kind te bespreken. De warme atmosfeer is bedoeld om ouders comfortabel en relaxed te laten voelen.

Voor studenten die hun eindverhandeling nog moeten tackelen, heeft Leonida volgend advies: "Studenten die willen uitblinken met hun ontwerp moeten op de hoogte blijven van de nieuwste trends en tegelijkertijd hun persoonlijke stijl blijven verfijnen om zich echt te onderscheiden van andere ontwerpers."

Wil je jouw ontwerpen ook gedeeld zien door Vectorworks? Gebruik #VectorworksFeatureMe op sociale media om onze aandacht te trekken.

www.designexpress.eu © Design Express 2011 privacy tel BE 015 71 96 00 tel NL 0182 756 660