Inspiratie: League of Legends World Championship




Als fervent Vectorworks Spotlight-gebruiker is Remco Teunissen van alle markten thuis. Van het technisch coördineren van de lichtshow van het dance event Sensation over het ontwerpen van verscheidene musea-installaties tot de trouw van koning Willem-Alexander en koningin Maxima. Hoe groot het evenement ook mag zijn, Remco deinst voor niets terug. Zo ook niet voor de League of Legends World Championship.

Teunissen, eigenaar van RTN Showsupport, werkt reeds 20 jaar in de entertainmentindustrie. Een tijdspanne die gekenmerkt werd door zeer uiteenlopende evenementen en de hoop om steeds grotere producties aan te gaan. Een wens die met de 2015 League of Legends World Championship in vervulling kwam.

Dit tornooi, georganiseerd door Riot Games, de creator van het spel, deed zowat alle grootsteden in Europa aan. Als onderdeel van het event-team ging Remco aan de slag met één doel voor ogen: een spektakel op poten zetten waar zelfs de grootste sportevenementen van kunnen dromen. Uren, dagen en weken gingen voorbij tijdens het ontwerpen en de coördinatie van de set, de verlichting en het geluid. Zwaar werk dat zich vertaalt in een schitterend eindresultaat.

De hoofdtaak van Remco bestond uit het coördineren van de verschillende ontwerpen van het eerdergenoemde event-team. Wetende dat deze te werk gingen vanuit verscheidene tijdzones en met een uitgebreid gamma aan softwareprogramma’s, was dit geen sinecure. Remco en co bezweerden deze struikelblokken met behulp van Vectorworks Spotlight. De verschillende medewerkers gingen namelijk aan de slag met geabonneerde Zichtvensters opdat ze zich konden focussen op hun onderdeel van het project, zonder te interferen met andermans werk. Vervolgens moest Remco de verschillende tekeningen integreren om mogelijke fouten op te sporen. Dit betekende het importeren van bestandstypes uit verschillende CAD-programma's, hetgeen de Vectorworks-software zonder problemen aankan. 

Verder zorgde het 3D-modelleren ervoor dat foutjes vanuit verschillende perspectieven konden worden opgespoord. Op deze manier kan je bijvoorbeeld nakijken of een luidspreker uit ontwerp X niet in het zicht hangt van een scherm uit ontwerp Y. Daarnaast kon Remco zonder moeite switchen tussen metrische en Amerikaanse eenheden; een must voor internationale projecten.

Het coördineren van een flitsende lichtshow is één ding, maar hier stopt Remco's werk niet: "Naast het voltrekken van alle technische vereisten wordt de productiekant van het hele verhaal vaak onderschat. Waar plannen we het meubilair en de kleedkamers in? Waar komen de nooduitgangen? Waar kan men merchandising aankopen?" 

Dit productieverhaal is vooral van belang voor de klant, aangezien het rechtstreeks invloed heeft op de financiële inkomsten van een evenement. "Voor dit project creëerde ik bijvoorbeeld een uitgewerkt plan voor de zitplaatsen. Het is voor klanten zoals Riot Games namelijk enorm belangrijk om te weten hoeveel zitjes ze kunnen verkopen." Met behulp van de Vectorworks-software kon Remco hiervoor de nodige documenten voorzien voor klant en concertzaalmedewerkers. 

Meer succesverhalen van Vectorworks Spotlight-gebruikers vind je hier.

www.designexpress.eu © Design Express 2011 privacy tel BE 015 71 96 00 tel NL 0182 756 660