Inspiratie: PUUR Interieurarchitecten




In opdracht van A-Mode heeft Vectorworks-gebruiker PUUR Interieurarchitecten twee nieuwbouwpanden in een vernieuwend jasje gestoken. Het resultaat: twee kleurrijke belevingswinkels voor jong en oud in ware Soho-stijl.

De modeketen riep de hulp in van PUUR Interieurarchitecten om twee panden een gepaste artistieke invulling te geven. Het winkelconcept moest hiervoor losstaan van de lokale context, zodat het ook kan worden toegepast in toekomstige A-Mode winkels.

Foto: Liesbet Goetschalckx

Na het in kaart brengen van de vijf bestaande winkels, ging PUUR een dialoog aan met de opdrachtgevers en winkelverantwoordelijken. Zo kregen de interieurarchitecten een duidelijk zicht op de werking van de modeketen; een goedwerkende indeling en de circulatie in de winkel bleken van groot belang voor A-Mode. Jan Geysen, zaakvoerder van PUUR Interieurarchitecten, voelde al snel aan wat verwacht werd: ”We moesten een vernieuwend concept bedenken waarin we de sterke punten van de bestaande winkels konden verwerken.”

PUUR heeft een eigen visie op partnerschap, zoals Jan Geysen gebald uitdrukt: ”Je gaat een engagement aan met een opdrachtgever en ontdekt al snel dat het hernemen van ideeën uit vorige projecten überhaupt onmogelijk is. Interieurarchitecten bevinden zich tussen mens en ruimte, en die zijn nooit hetzelfde. Het is aan ons om deze mens en die ruimte te leren kennen.”

Voor de uitstraling van het nieuwe winkelconcept haalde PUUR de mosterd in de New Yorkse wijk Soho. De kleurrijke gevels, authentieke winkelstraten en typische gevelvormen zorgen er voor een unieke ervaring. PUUR trok die sfeer door naar de nieuwe winkels van A-Mode. Het resultaat: twee kleurrijke belevingswinkels voor jong en oud.

Foto: Liesbet Goetschalckx

De panden van de nieuwe winkels zijn typische retail nieuwbouwvolumes. Bijgevolg is hun architecturale waarde relatief beperkt. De grootste uitdaging bij dit soort panden is het creëren van intimiteit en herkenbaarheid. PUUR maakte de inrichting ongeveer drie meter hoog. Dat maakt het mogelijk om de gehele constructie te verhuizen en het concept in een nieuw pand te integreren. Het interieur wordt als een ’decor’ in de ruimte geplaatst. De bovenliggende ruimte is zwart, wat de enscenering en het theatergevoel versterkt.

Foto: Liesbet Goetschalckx

In de nieuwe winkels heeft elke leeftijdsgroep een eigen zone met een passend materiaal- en kleurenpalet. Het interieur ondersteunt de sfeer en kleding van de leeftijdsgroep. Om de zones te scheiden bracht PUUR gevelstructuren aan, elk met een andere kleur, zodat klanten zich zeker niet vergissen. De kleding wordt gepresenteerd op maatwerktafels die passen binnen dit concept.

Foto: Liesbet Goetschalckx

De wandpresentaties worden afgewisseld door kolommen met detailleringen. Zo ontstaat rust tussen de delen en is er ruimte om spiegels te plaatsen. De inkomruimte straalt de sfeer van een marktplein uit. Van hieruit maakt de klant de keuze uit de aangrenzende winkelzones. Het kassameubel in de inkom is zo geplaatst dat het winkelpersoneel een goed zicht heeft over heel de zaak.

Verspreid over de winkel zijn er in elke afdeling een aantal ’speciale zones’ ontworpen, waarvan het materiaal en de vorm voor een rijkelijke uitstraling zorgen. De klant staat centraal door de strategische plaatsing van de ruime paszones en het speelmeubel voor de allerkleinsten. De vrijgekomen lege ruimtes door de doordachte indeling worden ingezet om het retail-karakter te overstijgen en nog meer vorm en kleur te scheppen.

www.designexpress.eu © Design Express 2011 privacy tel BE 015 71 96 00 tel NL 0182 756 660