SUEP.: Organische architectuur in Japan




Yoko Suemitsu richtte in 2004 SUEP. op, een ontwerpbureau met een focus op "organische architectuur die via design en techniek een evenwicht zoekt met haar omgeving". Gedreven door dezelfde passies vervoegde haar man Hirokazu Suemitsu enkele jaren later het bedrijf.

 

Yoko Suemitsu studeerde aan de universiteit van Hiroshima en ging daarna aan de slag bij AXS SATOW Inc. Haar partner Hirokazu heeft een diploma van de universiteit van Tokio en werkte voor Pritzker Prize-winnaars Tadao Ando en Toyo Ito, alvorens mee in het SUEP.-verhaal te stappen. Die eerdere ervaringen leverden SUEP. al verschillende prestigieuze prijzen op, waaronder diverse Fukuoka Prefecture Architectural Awards, de Tokio Residentiële Architectuurprijs en de Shinkenchiku Prijs.

SUEP.

Afbeelding ©SUEP.

Inspiratie halen de partners uit het werk van hun collega's. Toyo Ito’s Sendai Mediatheek toont bijvoorbeeld een innovatieve mix van bibliotheek en kunstgallerij, die moderne technologie combineert met een organisch zeewierachtig motief. Ook het werk van Frank Lloyd Wright, en dan vooral zijn Fallingwater-project, biedt stof tot nadenken.

"De fusie tussen natuur en architectuur, verpakt in een ordelijke geometrie, is voor ons de perfectie", zegt Hirokazu Suemitsu. "We kunnen heel veel leren van de natuur. Alle vormen in de natuur hebben een reden, en toch kent die natuur geen lineaire of rechthoekige figuren. In onze ontwerpen kiezen we nooit voor uniformiteit en stereotypes, maar wel voor een combinatie van design en technologie, en voor organische en natuurlijke structuren."

Een overstroomde school

In 2011 won SUEP. een ontwerpwedstrijd van de stad Ureshino in de Japanse provincie Saga. Doel was de bouw van een cultureel centrum en een middelbare school, als aantrekkingspool voor jonge gezinnen.

De site ligt in een laaggelegen delta tussen twee rivieren, die regelmatig overstroomt. Na de verwoestende zeebeving in Japan in 2011 was het architectenkoppel meer dan ooit overtuigd van de nood aan duurzame oplossingen en ramppreventie, en dus zochten ze naar effectieve manieren om hun project te beschermen tegen de elementen. Met SimTread - een plug-in voor Vectorworks - bestudeerden ze de evacuatieroutes van voetgangers, voor een ideale inplanting van de gebouwen in de overstromingsvlakte.

SUEP.

Afbeelding ©SUEP.

Een efficiënt gebruik van energie was van bij het begin een aandachtspunt. Een stalen constructie met betonnen wanden, het innovatieve natuurlijke airconditioningsysteem en het schaduwcreërende dakontwerp zorgen voor een duurzaam karakter.

SUEP. hield ook rekening met de bestaande traditionele architectuur in de omgeving van de site, en met de inplanting van het project in de ruimere stad. "We kozen voor een moderne maar organische architectuur met natuurmotieven, maar integreerden ook traditionele elementen om ons ontwerp mooi te laten aansluiten bij de omgeving", aldus Hirokazu Suemitsu.

Het resultaat was een tweedelige projectsite, met een bestaand winkelcentrum er tussenin. Het cultureel centrum beslaat bijna 5.000 m² en omvat een arena voor 1.000 toeschouwers, een hal voor 500 personen en verschillende kleinere ruimtes. De Shiota-school is meer dan 7.500 m² groot en telt 12 klaslokalen, 10 vaklokalen, een bibliotheek en twee sportzalen.

Harmonie door technologie

SUEP. gaat voor zijn ontwerpen nooit over één nacht ijs. De architecten gebruiken wind- en warmtesimulatiesoftware en testen verschillende opties om te bepalen welke de meest efficiënte en effectieve is.

SUEP.

Afbeelding ©SUEP.

Ook Vectorworks Architectuur & Interieur is cruciaal in het ontwerpproces. "De meeste Japanse studenten gebruiken Vectorworks omwille van de gebruiksvriendelijkheid", zegt Hirokazu. Dat de meeste aannemers en interieurontwerpers in Japan ook met Vectorworks werken, is een bijkomend voordeel. En zelfs als ze dat niet doen verloopt de samenwerking vlot, dankzij de ruime uitwisselmogelijkheden in Vectorworks. "Maar ik hou vooral van de mogelijkheden", zegt de architect. "Vectorworks is zowel CAD-software als presentatietool, en dus kunnen we tegelijkertijd tekenen én nadenken over de presentatie. Zo kunnen we de klant snel een creatief en innovatief resultaat tonen."

In de toekomst willen Yoko en Hirokazu Suemitsu blijven zoeken naar innovatieve en aparte combinaties van moderne en traditionele Japanse ontwerpen. Daarmee wacht hen duidelijk een mooie toekomst.

www.designexpress.eu © Design Express 2011 privacy tel BE 015 71 96 00 tel NL 0182 756 660